1. Wat is het eindresultaat van uw productontwikkeling? (Beschrijf het product/project)

Het product bestaat uit vier lesbrieven (elke lesbrief omvat meerdere lessen, deze worden binnenkort op website CEN geplaatst), digitaal en op papier, en vier korte films waarin het werken vanuit het creatief proces (oriënteren, onderzoeken, uitvoeren, evalueren) bij de vier betrokken kunstenaars hoofddoel is. Centrale vaardigheid binnen de cyclus van het creatieve proces is het reflecteren op het eigen handelen en resultaat. 

Het kind als kunstenaar staat centraal.

De lesbrieven omvatten de volgende disciplines en globale inhoud: 

·      Werken met portretten, Jelly van den Bosch, Zintuigen, echt goed kijken (oefeningen), (fantasie)portret, monochroom portret 2 primaire kleuren en wit, selfie, groepsportret. Materiaal papier (scheuren), zwart krijt, verf.

·      Verhaal en verzin: Marleen van Engelen, Verschil ervaren tussen iets maken “vanuit kijken om je heen” of vanuit kijken in je hoofd, realiteit, fantasie, abstractie, houdingen, model, werken vanuit vlekken, grijstinten, verhalen/leporello maken. Materiaal: papier, houtskool, (kleur)potlood, plakband.

·      De Toverboom: Yvonne Dollee, Vorm, kleur (mengen), patronen, contrasten, groepswerk Toverboom Materiaal: acrylverf/papier/schaar

·      Bouw een wonderwolk: Marijtje van der Veen, Platte en ruimtelijke vormen, verbindingen en constructies ontdekken, deze toepassen in ruimtelijke wonderwolk, expositie. Materiaal: schetsboekje, ijzerdraad, tang, divers klein materiaal zoals kralen, veren, rietjes, stokjes, poppetjes, stukjes spons enz.

Als inleiding op en inspiratie voor de lessen zijn door Theo van Egeraat vier korte films gemaakt, binnenkort te zien op website CEN of desgewenst op te vragen bij Verkuno. waarbij van elke kunstenaar het creatief proces in beeld wordt gebracht.

 

2. Op welke wijze zijn de scholen/de school betrokken bij: 

a. De ontwikkeling van het product?

·      Vraag vanuit 17 scholen Noordenveld (CENwerkgroep/ K&C Drenthe) om meer te werken vanuit het creatieve proces (doe-les) als vervolg op “Verkuno op reis” een les die kunstbeschouwing en een kennismaking met lokale kunstenaars inhoudt.

·      Start (19-9-2018) met uitwisseling wensen en mogelijkheden tussen scholen en kunstenaars. 

·      Ontwikkelen, uitproberen en bijstellen van lesbrieven in samenwerking met leerkrachten d.m.v. pilotlessen en in overleg met K&C: Marieke satter/CENwerkgroep

 

b. De pilot van het product? (indien van toepassing)

·      Enkele pilotlessen door de kunstenaars op vier scholen (de Rank, de Parel, de Flint, sbo ’t Hoge Holt) in Noordenveld, leerkrachten, ICCers/CEN, K&C betrokken bij inhoud, uitvoering en bijstellen van de pilotlessen.

 

3. Heeft u het project geëvalueerd met de scholen? Zo ja, wat zijn daar de uitkomsten van?

·      Het project is geëvalueerd op de scholen waar de pilotlessen gegeven zijn, enkele reacties: Lesbrief is erg duidelijk, materiaal en techniek is passend bij leeftijd, de leerlingen werden stap voor stap meegenomen in het creatief proces, betrokkenheid van leerlingen was top! Resultaten prachtig! Ik heb ze niet vaak zo creatief gezien, het heeft mijn ogen geopend. Door ze vrij te laten geloven de kinderen ook echt in hun eigen kunstwerk.

·      De workshops met lesvoorbeelden die aan de leerkrachten van alle groepen 5/6 in Noordenveld gegeven zijn (11-9-19), zijn geëvalueerd in de CEN groep, de scholen waren positief en geïnspireerd door het aanbod.

 

4. Beschrijf kort aan welke doorlopende leerlijn (horizontaal en/of verticaal) uw product heeft bijgedragen. 

Horizontaal: Deze doe-lessen creatief proces voor de groepen 5/6 sluiten aan bij de meer receptieve kunstbeschouwingsles “Verkuno op reis” die elke twee jaar aan de groepen 5/6 binnen het Kunstmenu gegeven wordt. De daar benoemde aspecten: kleur, vorm, compositie, constructie, materiaal, abstract, concreet enz. komen opnieuw in een andere context aan de orde. Aandacht voor beeldbeschouwingsactiviteiten en de rol van beeldaspecten en de beeldende mogelijkheden van materialen en technieken in vormgeving en kunst kan leerlingen van groep 5/6 stimuleren bij het vormgeven aan hun eigen beeldende werk. Het kan ze helpen om tot nieuwe oplossingen te komen voor hun eigen beelden.

Verticaal: De lessen zouden gezien kunnen worden als vervolg op het aanbod in groep 3/4 “Rondje om de Brink” waarin erfgoed, kunst van vroeger in de naaste omgeving centraal staat. In “Verkuno op reis” en “Verkuno aan de slag” staan kunstenaars van nu en hun werkwijze in de naaste omgeving centraal.

De leerling van groep 7/8 kan vervolgens in een beeldbeschouwings- gesprek, bijvoorbeeld in een museum of galerie, de betekenis, beeldaspecten, materialen en technieken met elkaar in verband brengen. Hij kan de eigen betekenisgeving spiegelen aan die van anderen en daarbij openstaan voor andere ideeën. 

 

5. Hoe ziet de financiële afwikkeling van de productontwikkeling eruit?

Voor eindafrekening zie bijlage penningmeester Verkuno

 

6. Hoe is uw product overdraagbaar naar andere scholen?

Er zijn vier films gemaakt die voor alle scholen in Noordenveld te gebruiken zijn als introductie op lessen “creatief proces”. Alle leerkrachten van de groepen 5 en 6 hebben een workshop met lesvoorbeeld van een kunstenaar kunnen volgen. Er zijn vier lesbrieven gemaakt waarin leerkrachten een duidelijk beeld krijgen van de praktische uitvoering van de les. Zowel de films als de lesbrieven zullen op de website van CEN/Cultuureducatie Noordenveld (komen te) staan. Indien gewenst kunnen de lessen “Aan de slag met Verkuno” ook door de betrokken kunstenaars gegeven worden, al dan niet binnen het cultuurmenu, hierover volgt nog overleg. 

 

Compenta